122-мм дивізійна гаубиця зразка 1910/30 рр. (СРСР)

122-мм дивізійна гаубиця зразка 1910/30 рр. (СРСР)

122-мм дивізійна гаубиця зразка 1910/30 років - радянська гаубиця періоду Другої світової війни.

Представляє собою модернізації російської 122-мм гаубиці зразка 1910 року часів Першої світової війни, першопочатково розробленої французькою зброярською фірмою «Шнейдер». Гаубиця являла собою класичну короткоствольну гаубицю, призначену для стрільби під кутами переважно від +20 до +45 ° (при стрільбі повним зарядом і з кутом менше 20 ° гаубиця перекидалася) пострілом з роздільним заряджанням. Гаубиця оснащувалась затвором поршневого типу, гідравлічним гальмом відкату та повітряно-гідравлічним накатником. Противідкатні пристрої зібрані в санки під стволом і відкочувалися разом з ним, дульне гальмо відсутнє. Ствольна група монтується на однобрусному лафеті без підресор колісного ходу. Колеса дерев'яні, але з 1936 частина гаубиць отримала металеві колеса з литими гумовими шинами.

Наприкінці 1920-х років радянське військове керівництво прийняло рішення модернізувати гаубиці часів Першої світової війни, що стояли на озброєнні РСЧА. Основною метою модернізації було збільшення дальності стрільби. Модернізація торкнулася і досить численної 122-мм гаубиці зразка 1910 року. Проведена в 1930 році на Пермському заводі модернізація полягала в наступному:

- Розточена (подовжена) на один калібр камора;

- Встановлено нормалізований приціл;

- Зміцнений лафет;

- Зміцнений підйомний механізм;

- Зроблено низку невеликих змін у противідкатних пристроях.

Модернізована гаубиця була прийнята на озброєння під офіційним найменуванням «122-мм гаубиця зр. 1910/30 рр..»

Виробництво модернізованої гаубиці велося на Пермському заводі з 1930 по 1941 рік. Крім виробництва нових гаубиць, були перероблені 762 наявних гаубиць зразка 1910 року. З 1940 року гаубиця замінюється у виробництві новою 122-мм гаубицею зразка 1938 року (М-30).

Тактико-технічні харпактеристики:

Калібр: 121,92 мм

Всього виготовлено: до 5900 одиниць

Розрахунок: 8 осіб (командир гармати, навідник, замкóвий, установщик, прави́льний, троє заряджаючих та піднощиків)

Швидкострільність: 5-6 пострілів на хвилину

Максимально дозволена швидкість буксирування по шосе: 6 км/год (на металевих колесах 12 км/год)

Маса в похідному положенні: 2510 кг

Маса в бойовому положенні: 1466 кг

Кут вертикального наведення: від -3 до +45 градусів

Кут горизонтального наведення: 4,74 градусів