Завершено перший етап розслідування падіння літака ВПС США у Чорне море під час Холодної війни. Це – спільний проект Збройних Сил України (Управління Цивільно-військового співробітництва) та Уряду США (Агенції з обліку військовополонених та зниклих безвісті військовослужбовців Міністерства оборони США).
14 грудня 1965 р. під час перельоту над Чорним морем зник літак “Martin «RB-57f» Canberra” (ідентифікаційний №63-13287). З літаком зникли два члени екіпажу: пілот, капітан Лестер Л. Лейкей, і штурман, старший лейтенант Роберт А. Йатс. Згідно з державною програмою пошуку загиблих громадян США, Центральним військово-морським музеєм України (філією Національного військово-історичного музею України) здійснюється пошук залишків загиблих льотчиків. Керівник експедиції: директор ЦВММУ Воронов С.О.
Архівна довідка: висотний, стратегічний літак-розвідник входив до складу 7407-ї ескадрильї підтримки в м. Вісбаден (Німеччина), і тимчасово перебував на авіабазі Інджирлик (Туреччина). 14.12.1965 р. о 08.30 літак вийшов на маршрут над Чорним морем. Повернення літака в Інджирлик було заплановано на 15.04. В призначений час літак на зв’язок не вийшов і на виклики не відповів. З 16.04 літак вважався як такий що витратив пальне і зник безвісти. 15 грудня розпочалися турецькі, американські та радянські пошукові заходи, що завершилися 24 грудня. Було виявлено частини літака: ліве крило з моторною гондолою і залишками двигуна, центроплан без нижньої частини, 2 м правого крила, сопло та колесо. Членів екіпажу не виявлено. Враховуючи, що уламки не мали очевидних ознак того, що літак було збито, вважається нищення машини з технічних причин.
Члени експедиції, підводні археологи ЦВММУ мають доступ до відповідних архівних даних і пошукових методологій. Документи вказують на декілька різних місць останньої відомої позиції літака. Здійснено збір і аналіз джерел для визначення всіх даних про місцеположення і можливі сценарії аварії. Дослідження включають вивчення впливу таких факторів як вітер, течія, хвильова активність, розрахунок траєкторій виявлених уламків. До уваги взято процеси, що відбулися до і після катастрофи, час падіння літака (як в повітрі, так і при зіткненні з водною поверхнею). Було проведено оцінку аналогічних прогностичних моделей з даної тематики. На 1.12.2018 р. локалізовано три квадрати вірогідного місця падіння «RB-57f». Кінцева мета проекту- пошук і виявлення частини фюзеляжу з кабіною пілотів та підняття останків членів екіпажу літака.
Вчені ЦВММУ отримали відповідний досвід на базі Інституту археологічної океанографії Університету Род Айленд, США (директор Р.Д. Баллард). Створено необхідну матеріально-технічну базу, що дозволить проведення результативної пошукової експедиції. В якості флагманського, буде використовуватися допоміжне судно ВМС Збройних Сил України. Сформовано єдину в Україні спеціалізовану лабораторію з консервації і реставрації піднятих з води артефактів. Історики ЦВММУ пройшли навчання на операторів телекерованих підводних апаратів “Seaeye Panter XT-1500” (Великобританія). Три історики отримали дипломи пілотів глибоководних населених підводних апаратів “C-Explorer 3” виробництва Нідерланди, і здійснили навчальні занурення на острові Мальта. Обидва апарати дозволяють безпечно проводити підводно-археологічні і гідротехнічні роботи на великих глибинах. Протягом 2018 р, в ході випробувальних виходів, на дні моря виявлено 107 об’єктів, з них 17 - візуалізовано. Загалом експедиція займе приблизно 30 календарних діб.
Світлини 1,2. Літак “Martin «RB-57f» Canberra”
Світлина 3. Тренувальні занурення на глибоководному населеному апараті “C-Explorer 3”