Бої навколо Донецького аеропорту (2014-2015): інформаційна довідка
  • опубліковано 2022-01-13

Бої навколо Донецького аеропорту (2014-2015): інформаційна довідка

Початок бойових дій за міжнародний аеропорт “Донецьк” (26 – 27 травня 2014 року).

У ніч на 26 травня 2014 року рішенням командувача ОК “Південь” для прикриття аеропорту було направлено близько 150 військовослужбовців оп СпП. Близько 3-ї ночі 26 травня передовий загін зведеного формування “російських і проросійських добровольців” у складі біля 80 чоловік частково зайняв будинок нового терміналу і підходи до аеропорту. Близько 07.00 26 травня в район аеропорту прибуло до 300 бойовиків зі складу батальйону “Восток”, загонів Бородая, Пушиліна, Здрилюка, “Оплоту”, колишних та діючих співробітників ГРУ та ФСБ РФ, кадирівців.

В обстановці, що склалася (рис. 1), керівником антитерористичної операції було прийняте рішення про деблокування аеропорту.  З 07.30 26 травня розпочалась активна фаза операції. Близько 11.00 по новому терміналу було завдано удар штурмовиків Су-25 і вертольотів Мі-24. Одразу після ударів авіації, використовуючи фактор раптовості, близько 13.20 з чотирьох Мі-8 на територію аеропорту було здійснено висадку повітряного десанту. Подальші бойові дії десанту підтримувалися ударами Су-27, Су-25 та Мі-24 по бойовиках у будівлі нового терміналу аеропорту та в районі автосалону.

Десант спільно зі зведеним загоном СпП приховано наблизився до будівлі старого терміналу та приступив до зачищення аеропорту. У результаті цих дій територію аеропорту поступово було звільнено від бойовиків. НЗФ зазнали значних втрат. Близько 16.00 для поповнення втрат НЗФ до терміналу прибуло підсилення у кількості до 100 чоловік, а пізніше ще близько десяти автомобілів з озброєними бойовиками. Бойовикам було завдано удару парою Мі-24, в результаті якого було знищено майже 60 % особового складу, що прибув для підсилення, та зенітну установку. Підрозділи ЗС України продовжували поступове зачищення території аеропорту. У ніч з 26 на 27 травня 2014 року прибула зведена група ГУР МО України, вертольотами було перекинуто бійців спецназу МВС. Уранці 27 травня автомобільним транспортом прибули бійці УДО України. Близько 15.00 27 травня 2014 року групи СпП ЗС та МВС України почали зачищення нового терміналу. Активна фаза бою тривала близько чотирьох годин. На кінець доби НЗФ були вибиті з аеропорту “Донецьк”, територія якого повністю перейшла під контроль сил АТО.

Бої за Донецький аеропорт (вересень 2014 року – 22 січня 2015 року).

Бойові дії в Донецькому аеропорту стали одними з найзапекліших у війні на сході України. Протягом 242 діб “українські кіборги” здійснювали оборону летовища. У листопаді 2014 року НЗФ відмовилися від штурмів, і в аеропорту “Донецьк” почалися позиційні бої. Замість атак бойовики намагалися проникати в будівлі навколо нового терміналу, а потім – і в сам новий термінал. Бойовиками вівся снайперський вогонь, здійснювалися короткі вогневі нальоти вівся вогонь з танків.

2 листопада підрозділи сил АТО зачистили одне з приміщень нового терміналу та підняли над аеропортом українські прапори. На початку грудня 2014 року НЗФ захопили старий термінал, пожежну вежу та окремі будівлі й споруди. Сили АТО продовжували утримувати новий термінал. Після підриву 2 грудня силами АТО старого терміналу аеропорту сторони домовилися про перемир’я, але 4 грудня перемир’я було порушено бандформуваннями і до кінця грудня НЗФ здійснювали систематичні штурми нового терміналу.

11 грудня під контролем міжнародних спостерігачів від наглядової місії ОБСЄ була проведена ротація особового складу. Ротації також проходили 22 грудня 2014 року та 6 січня 2015 року. Сили АТО продовжували реалізацію мирного плану двостороннього припинення вогню в режимі “Тиша”. Проте під прикриттям “перемир’я” НЗФ поступово перехопили комунікації та отримали тактичну перевагу. Підрозділам сил АТО, що обороняли аеропорт, загрожувало повне оточення.

Активні бойові дії розпочалися 12 січня 2015 року. Підрозділи проросійських бандформувань “Спарта”, “Сомалі”, “Російська православна армія”, “Восток”, спільно з підрозділами спеціального призначення РФ “Вимпел” загальною чисельністю до 5000 осіб зосередились поблизу Донецького аеропорту, Спартака з метою ведення наступу у напрямку Пєски. На цьому напрямку 93 омбр у складі 2 БТГр посилена 3 мпб займала смугу оборони шириною 30 км і глибиною 45 км поблизу північно-західної околиці Донецька (рис. 2). Бригада мала завдання витягнути на себе значні сили противника та зв’язати їх боєм з метою забезпечення дій наших військ на іншому напрямку. Підрозділи бригади, вступивши в бій, закріпилися на рубежі Жаб’ячого, колгоспний двір південно-східніше Піски (6-а і 5-а механізовані роти).  Противник переважаючими силами бандформування “Сомалі” перейшов у наступ, внаслідок чого 6-а механізована рота почала зазнавати втрат. Водночас, у ході ведення оборони 6 мр за підтримки артилерії зупинила наступ противника, який вимушений був перегруповуватись та запросити підкріплення. Для нарощення зусиль противник ввів у бій підрозділи “Спарта” і “Восток”, які за підтримки танків перейшли у наступ. Однак за час перегрупування противника, в інтересах ведення оборони нами було підготовлено вогонь артилерії на ймовірних напрямках наступу противника. Після завдавання вогневого ураження противнику 6 мр здійснила відхід із займаного рубежу під прикриттям 5 мр, яка раптово відкрила вогонь у фланг противника, що наступав, тим самим скувавши його дії та завдавши йому втрат. У подальшому за сигналом, під прикриттям вогню 1, 2 БТГр, 5 мр також здійснила маневр на завчасно підготовлений рубіж. Одночасно було завершено розгром противника за допомогою підготовленого вогню артилерії. Унаслідок ведення 93 омбр оборони противник зазнав втрат до 70 чоловік, 3 од. танків, 10 од. ББМ. Знищено батарею Д-20.

Протягом 16–17 січня противник знову зробив спробу оволодіти аеропортом. Тоді противнику вдалося заблокувати підрозділи 81 оаембр, які перебували у новому терміналі аеропорту, та захопити частину його території. До складу угруповання військ противника на Донецькому напрямку входило угруповання “Донецьк”: особового складу – біля 11,5 тис.; танків – більше 120; ББМ – біля 240; артилерійських систем – більше 110; РСЗВ – біля 120.

18 січня 2015 року силами АТО було розпочато операцію з деблокування оточених захисників аеропорту та недопущення захоплення нового терміналу бойовиками (рис. 3).  Для авіаційної підтримки військ на семи аеродромах було зосереджено 18 вертольотів армійської авіації та 8 літаків штурмової та бомбардувальної авіації. Але через погані погодні умови застосовувати авіацію не було можливості. О 06.55 18 січня розпочалася артилерійська підтримка сил АТО вогнем артилерії по розвіданих об’єктах противника. Бойові дії було розпочато 6 мр 2 мб 93 омбр з Пісків у напрямках на “Вольво-центр” та с. Веселе. Частина сил 2-го батальйону вийшла в район “Вольво-центру”, але не змогла утриматися на досягнутому рубежі. Зустрівши опір з боку НЗФ, підрозділи були змушені відійти та закріпитися на східній околиці Пісків, тим самим повністю оволодівши селищем та покращивши становище сил АТО.

На іншому напрямку (на північний схід від Донецького аеропорту) розпочали штурмові дії 95 оаембр та 25 опдбр, посилені чотирма танками 1 отбр. Вони мали завдання: оволодіти селищем Спартак, вивести з ладу Путилівський міст, знищити блокпост противника поблизу шахти “Путилівська”, взяти під контроль залізничний міст на залізничній ділянці Авдіївка-Донецьк поблизу м. Авдіївка. У районі Спартака бронегрупа у складі чотирьох танків відірвалася від основних сил 95 оаембр, на великій швидкості увірвалася у селище та, не зустрівши опору з боку бойовиків, стрімко просунулася у напрямку Путилівського мосту. У ході бою в районі мосту два українських танки зі складу бронегрупи знищили два танки, декілька автомобілів та склад з боєприпасами противника. Внаслідок детонації боєкомплекту, який бойовики зосередили під мостом, було виведено з ладу Путилівський міст. Водночас противнику вдалося підбити один український танк та пошкодити другий.

Залишившись без підтримки танків, основні сили 95 оаембр при підході до Спартака були зупинені вогнем противника з танків, протитанкових засобів та стрілецької зброї. Батальйон був вимушений відійти на раніше займані рубежі. Бронегрупа також була змушена відступити зі Спартака. Під час відходу було підбито та пошкоджено ще два танки бронегрупи. Відновити штурмові дії протягом 19 січня не вдалося. 20 січня 2015 року в районі аеропорту відбулося значне погіршення погодних умов. Густий туман ускладнював проведення активних дій. Незважаючи на це, о 06.15 аемб 95 оаембр розпочав штурмові дії в напрямку шахти “Путилівська”, а о 06.30 з вихідного положення в напрямку мосту почав висування пдб 25 опдбр. При підході до шахти “Путилівська” противником була знищена броньована машина розмінування. Вогонь противника з протитанкових засобів, стрілецької зброї та перешкода, яку утворила знищена техніка на шляху просування аемб 95 оаембр, змусили його зупинитися та відійти у вихідне положення. Зустрівши опір переважаючих сил противника, пдб 25 опдбр також був змушений відійти на займані позиції.

Одночасно із заходу розпочали штурмові дії оаемб 95 оаембр та мб 93 омбр. Вийшовши в район злітно-посадкової смуги із західного напрямку, оаемб 95 оаембр був зупинений вогнем противника зі стрілецької зброї та танків. У зв’язку з чисельною перевагою противника батальйон був змушений повернутися у вихідний район. Під прикриттям туману аемб 79 оаембр у взаємодії з оаемб 81 оаембр бригади здійснили висування в район злітно-посадкової смуги з північного напрямку в районі старого терміналу. Щільний туман ускладнив орієнтування військ на місцевості, внаслідок чого штурмові загони оаемб 81 оаембр, які на швидкості просунулися в глибину Донецького аеропорту, були обстріляні противником з усіх боків. Розуміючи, що противник хоче оточити їх, більшій частині сил штурмових загонів вдалося уникнути пастки та відійти на вихідні позиції. Але одна штурмова група потрапила в полон до бойовиків.

У той же час аемб 79 оаембр, слабко орієнтуючись на місцевості в умовах туману та отримавши опір противника з напрямку старого терміналу, також був змушений відійти на вихідні позиції. Надалі через складні погодні умови було прийнято рішення відмовитися від подальших дій і на інших напрямках. У цей час підрозділи 81 оамбр продовжували виконання завдань практично в оточенні, утримуючи будівлю нового терміналу. Противник неодноразово намагався вибити їх звідти, але безуспішно. Тоді бойовики здійснили підрив опор нового терміналу, після чого впала його стеля, ховаючи під собою українських захисників. Новий термінал став непридатним для подальшої оборони.

Обстановка в районі Донецького аеропорту потребувала виведення з ладу злітно-посадкової смуги та пошуку військовослужбовців, які ще залишалися в новому терміналі. Приблизно о 19.00 20 січня на злітно-посадкову смугу було вивезено п’ять причепів з вибухівкою, які через декілька хвилин було підірвано. Смуга втратила придатність для подальшого використання. Одночасно було проведено дистанційне мінування Путилівського мосту та підходів до шахти “Путилівська”, що значно ускладнило підвезення боєприпасів та підхід військової техніки ворога.

Протягом 21 січня для нарощування сил і засобів в район с. Уманське Ясинуватського району було переміщено отб 169 Навчального центру СВ ЗС України, який планувалося утримувати як резерв для застосування на загрозливих напрямках. Зранку 22 січня командир омпб 93 омбр отримав завдання провести демонстраційні дії в районі Авдіївки, а також передати командиру аемб 95 оаембр п’ять танків 1 отбр для взяття під контроль сел. Спартак. О 11.10 від командира пдб 25 опдбр було отримано повідомлення, що у напрямку Спартак – висота 228.8, де розміщувався особовий склад окремої радіолокаційної роти із засобами посилення, який здійснював охорону та оборону військової частини (“Катер”), висуваються танки противника. О 11.15 старший “Катера” доповів, що танки противника обходять їх з боку Опитного.

Особовий склад зайняв вогневі позиції. Для відбиття атаки танків та піхоти противника тр 1 отбр після висування розгорнулася на 1 км південніше Хіміка. Одночасно з Уманського висунулося 16 танків зі складу 169 Навчального центру в напрямку с. Сєверне, які розгорнулися на рубежі Скверне – Водяне та, за окремим розпорядженням, мали здійснити висування в напрямку висота   216.3 – Опитне. Крім того, в готовності до застосування утримувалася пара вертольотів Мі-24 у Гродівці та перебазовано ще дві пари Мі-24 з Краматорська. Через погані метеоумови та недостатню обізнаність противника щодо розташування “Катера”, частина його сил повернула в бік Опитного та потрапила під вогонь підрозділів 81, 79 оамбр. Зустрівши спротив, противник почав відходити в бік військової частини (“Катер”), розташованої поблизу Авдіївки. Одночасно противнику завдала вогневого ураження українська артилерія загальної та безпосередньої підтримки.

По противнику, який висунувся зі Спартака, був відкритий вогонь з протитанкових засобів та стрілецької зброї з позицій, які розташовані по периметру військової частини. Під час бою було підбито один танк та МТЛБ, декілька автомобілів, знищено живу силу противника. На іншому напрямку підрозділи 95 оаембр вогнем артилерії знищили декілька автомобілів, два танки, дві БМП та БТР, а також більше тридцяти бойовиків. Тр 1 отбр, розгорнувшись на визначеному рубежі, вступила в бій з противником. Під час бою два танки, маневруючи, висунулися в район Путилівського мосту та вели вогонь по цілях, які знаходилися поблизу шахти “Путилівської”. Інші танки вели вогонь по противнику, який рухався з боку Опитного.

У подальшому з боку Опитного противник двома танками та МТЛБ, на броні якого перебував особовий склад, почав обходити підрозділи 1 отбр з тилу. Для їх знищення було направлено частину танків тр 1 отбр. Однак ця група танків не встигла своєчасно вийти у вказане місце та знищити противника. Противник, обійшовши військову частину, перемістився у напрямку Спартака. Під час бою особовим складом “Катера” та українськими підрозділами, які перебували на його території, було знищено три автомобілі, дві БМП, один МТЛБ, один БТР та один танк противника. Крім того, було захоплено один БТР та одну протитанкову гармату МТ-12.

У той же день, з метою нарощування резерву для дій на загрозливих напрямках, до складу отб 169-го Навчального центру СВ ЗС України було передано мр 30 омбр. З ранку 24 січня в Секторі “Б” підрозділи 28, 72 омбр після артилерійської підготовки розпочали демонстраційні дії з метою відволікання противника від основного напрямку дій та розпорошення його сил і засобів: підрозділи 28 омбр в напрямку Славне – Оленівка; підрозділи 72 омбр в напрямку Волноваха – Докучаєвськ. У подальшому, в ході демонстраційних дій підрозділи зі складу 28, 72 омбр просунулися на декілька кілометрів в глибину позицій противника, завдали йому вогневого ураження та відійшли на займані позиції. Для нарощування зусиль та з метою зриву намірів противника здійснити охоплення українських сил в районі аеропорту в район АТО з окремого мобільного угруповання “Полісся” було переміщено БТГр 30 омбр та підпорядковано її керівнику Сектора “Б” в районі бойового призначення Нетайлове.

З 18.00 були розпочаті активні дії в районі метеостанції. Противник, використовуючи танки та міномети, намагався витіснити підрозділи 79 оаембр з метеостанції. На деякий час це йому вдалося. Для стабілізації обстановки в район метеостанції було направлено три танки. Під час висування перший танк потрапив на мінне поле та був знищений. Другий танк, який рухався за першим танком, злетів з дамби та перекинувся. На допомогу захисникам метеостанції було відправлено два танки зі складу “Катера”. Протягом ночі противнику було завдано вогневого ураження і становище було вирівняне. З ранку 25 січня підрозділи 28, 72 омбр продовжили проведення демонстраційних дій на визначених напрямках, але на напрямках “Катер” – Спартак та “Катер” – шахта “Путилівська” активні дії не велись. О 10.20 із західного боку аеропорту розпочалися активні дії із залученням підрозділів 93 та 30 омбр. Вони мали завдання знищити противника в опорних пунктах в районах злітно-посадкової смуги та сел. Веселе, провести його зачищення та взяти під контроль.

Під час висування з вихідного району по підрозділах БТГр 30 омбр було завдано вогневого ураження із застосуванням РСЗВ, унаслідок чого підрозділи зазнали незначних втрат. У подальшому, після проведення перегрупування, наступальні дії було продовжено. Погодні умови швидко погіршувалися. Густий туман та видимість менше 100 метрів унеможливлювали управління підрозділами. Крім того, виставлені противником мінні поля ускладнили просування підрозділів БТГр 30 омбр. Під час висування одна БМП підірвалася на протитанковій міні. Тому було прийнято рішення про припинення наступальних дій на цьому напрямку. Під час штурмових дій 26 січня підрозділи 95 оаембр, які були посилені танковим взводом 169-го Навчального центру СВ ЗС України, а також пдб 25 опдбр знищили противника в районі залізничного мосту на ділянці Авдіївка – Донецьк поблизу м. Авдіївка та шахти “Путилівська” і взяли їх під контроль.

Під час операції з деблокування підрозділів 81 оаембр в новому терміналі Донецького аеропорту всі визначені завдання виконати не вдалося. Усі під’їзні шляхи та територія навколо аеродрому були заміновані бойовиками. Кожна ділянка місцевості прострілювалася ними. Погана видимість через густий туман ускладнювала, а іноді робила неможливим просування та маневр підрозділів, що здійснювали деблокування. Окремі підрозділи із запізненням виходили у визначені райони, що призводило до відмови від проведення штурмових дій та перенесення їх на наступну добу. Не вистачало ресурсів. Єдиним наявним резервом була БТГр 30 омбр. Крім того, загострювалася обстановка на Дебальцевському плацдармі.

Незважаючи на це, силам АТО вдалося частково виконати поставлені завдання:

- знищити Путилівський міст, через який здійснювалося постачання боєприпасів, озброєння та військової техніки для бойовиків;

- знищити злітно-посадкову смугу Донецького аеропорту;

- взяти під повний контроль сел. Піски;

- покращити оперативне становище сил АТО після взяття під контроль шахти “Бутівка” та залізничного мосту поблизу неї на ділянці Авдіївка – Донецьк.

22 січня 2015 року після підриву головних елементів конструкції терміналу героїчна оборона Донецького аеропорту була завершена. Новий і старий термінал донецького аеропорту та вежа управління повністю були знищені. Подальше утримання нового терміналу було неможливе внаслідок його повного руйнування. Уцілілі захисники вийшли з терміналу, проте багато поранених і контужених бійців потрапили у полон. Сили АТО після 242-денної оборони аеропорту залишили його, але продовжували здійснювати його вогневе ураження, взявши під повний контроль Авдіївку, Піски, Опитне, Водяне та зайнявши панівні висоти. За весь час оборони Донецького аеропорту загинуло понад 100 українських військових, близько 440 зазнали поранень. Багатьох із них відзначено державними нагородами, деяких, на жаль, посмертно.

 

Рисунок 1 – Обстановка у районі Донецького аеропорту станом на 26 травня 2014 року

Рисунок 2 – Ведення 93 омбр оборонного бою за Пески 12 січня 2015 року

Рисунок 3– Операція з деблокування підрозділів 81 оаембр в Донецькому аеропорту